televize Airzone

Na televizi airZone získáte mnoho hodin kvalitních leteckých filmů, dokumentů a reportáží zdarma. Snaží se ale shánět i kvalitní obsah od jiných produkcí, popř. točit na vlastní náklady kvalitní původní filmy a dokumenty. Tento obsah, u kterého potřebujeme, aby se naši diváci podělili o náklady, zařazujeme do prémiové sekce naší televize. Každý pořad v této sekci má svou cenu - určitý počet kreditů. Tyto kredity si můžete koupit pomocí SMS po zaregistrování se do systému. Pořad zůstane po zaplacení kreditu odemknut uživateli na vždy.

Prvním prémiovým pořadem je film 90 dní ve vzduchu. Vypráví o putování Miroslava Orose za zápisem do Guinnessovy knihy rekordů. Miroslav Oros ulétl v roce 2011 na motorovém padákovém kluzáku 9132 km za 90 dní a navštívil při tom více než 600 dětí z českých dětských domovů. Tento dokument má na internetu premiéru, doposud byl k vidění pouze na outdoorových festivalech a besedách s Miroslavem Orosem, kde měl veliký úspěch.


 

Jak jsem stavěl copteru

Část I.

Už v loňské sezoně začali kolegové nosit na letiště čtyř ramenné či více ramenné zařízení, které za letu stojí na místě, létají jako vrtulník a hlavně bzučí jako hejno vos. Zvláště pak Michal Tilňák nosil každou chvíli na testování něco jiného. A protože létám převážně letadla, tak jsem tomu tenkrát až tak velkou pozornost nevěnoval. Kolegové se s tím učili létat, stále něco ladili a chlubili se, co za nové elektronické prvky do toho namontovali, jak to seřídili a kterou verzi Frimware mají v řídící desce nainstalovanou.

Coptera

Můj zájem o copteru propukl  až letošní rok, kdy jsme začali chodit létat do tělocvičny. A důvod? Původní asi to, že jsem se nemohl v tělocvičně srovnat s modelem EPP Edge 540 od RC Factory a uzavřeným prostorem. Nakonec jsem se s uzavřeným prostorem srovnal a důvod už byl čistě technický. Největší obavy jsem měl z toho, že se coptera řídí jako vrtulník a že se budu muset učit jiné ovládání. Naštěstí jsem  z jedné debaty zjistil, že ovládání coptery je stejné jako u letadla a ne jako u vrtulníků. Kolega Michal už měl za sebou stavbu nejednoho stroje a tak mi po dohodě poskytl data na výrobu jednoho ze svých ověřených strojů. A ještě jeden důvod stavba coptery měla. Konečně se našel důvod pro dokončení CNC frézky, kterou mám rozdělanou již několik let. Ale to je jiný příběh. Teď si jen říkám, proč jsem to neudělal dávno.

Hned další den začalo shánení materiálu a vybavení. Protože Michal stavěl další 2 kusy, domluvili jsme se že vybavení objedná z nejmenovaného obchodu ČLR. Jestli má objednat 2 sady a nebo tři už bylo jedno. Já zatím začal shánět sklotextitovou desku tl. 1,5 mm. Bohužel menší než 1020 x 1050 mm za slušnou cenu jsem nesehnal a tak jsem ji objednal u dodavatele. Na jednu copteru je toho materiálu až moc, ale ono se to na něco hodí.

Než deska sklotextitu přišla připravil jsem si podklady pro CNC frézku. Bylo to v podstatě moje první frézování a tak jsem měl trošku obavu, jaký bude výsledek. Naštěstí se podařilo. Posuďte sami.

tělo coptery tělo coptery

.... tělo coptery se skládá ze třech částí, spodní díl, vrchní díl a držák řídící desky.....

Po vyfrézování dílů bylo nutné díly spojit a připevnit ramena. Michal díly spojuje kovovými a plastovými distančními sloupky zakoupenými v GM Elektronik. Já zvolil jinou cestu a protože mám doma zbytky duralové trubky o průměru 8 mm, použil jsem ty. Nařezání na požadovaný rozměr a zapilování mi nezabralo více jak 30 minut. Kovová ramena jsou z hliníkového profilu upravená do požadovaného tvaru.

kovové díly sestavení dílu coptery

Sestavení připravených dílů pak nezabralo více než 15 minut.

sestavení dílu coptery sestavení dílu coptery

.... držák řídící desky s distančními sloupky a vrchní části coptery

sestavení dílu coptery sestavení dílu coptery

.... díly a sestavení jednoho z ramen

sestavení dílu coptery

... detail předního ramena

sestavení dílůcoptery

..... sešroubované tělo coptery šrouby M3 s pojistnými maticemi ......

A mám hotovo, teď musím počkat na řídící desku, regulátory a motory. O tom ale až v dalším části.

 


 

Novinky ve skupině The Flying Bulls

Pro příznivce akrobatické skupiny The Flyng Buus uvádím novinky a zajímavosti této letecké skupiny.

XtremeAir XA42

nová letadla této akrobatické skupiny XtremeAir XA42


 

časopis Modelář

Časopis letecký ModelářPři brouzdání na internetu jsem narazil na staré, možná že i pravěké, vydání časopisu letecký Modelář. Pro dříve narozené stojí za to si je prolistovat a zavzpomínat na své modelářské začátky. Pro mladší generaci to budou asi už nic neříkající technologie. I když autor nemá všechna vydání, obdivuji již jen to, jakou si s tím dal práci.

 

 

 

 

 

 


 

SportStar EPOS

V Kunovicích poprvé úspěšně vyzkoušeli letadlo s elektrickým pohonem

Prototyp lehkého sportovního letadla poháněného elektrickým motorem vzlétl poprvé ve čtvrtek z letiště v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Za kniplem stroje SportStar EPOS seděl tovární pilot Radek Surý. O úspěšném letu Právo informoval marketingový manažer firmy Evektor Kunovice Petr Grebeníček.

 SportStar

Elektromotor poháněl letadlo SportStar EPOS celkově asi 30 minut.

FOTO: Evektor

Včera 16:08 - Kunovice

Po krátkém, asi desetiminutovém letu stroj úspěšně přistál a ihned poté následoval druhý let. Elektromotor letadlo poháněl celkově zhruba 30 minut.

„Jsem rád, že jsme mezi prvními na světě, kterým se podařilo myšlenku sportovního letadla na elektropohon realizovat na úrovni stroje směřujícího k sériové produkci. Vnímám blízkou paralelu s automobilovým průmyslem. I tam se elektromobilita pere o své místo na trhu, které jí právem patří, ale musí při tom překonávat řadu technických problémů. Jsem přesvědčen, že potenciál elektropohonu sportovních letadel je velmi široký,“ uvedl vedoucí projektu EPOS Martin Drštička.

SportStar - elektromotor

Detail elektromotoru letadla SportStar EPOS

FOTO: Evektor

„Filozofií společnosti Evektor je posouvání technických možností a nacházení nových řešení nejen v oblasti konstrukce letadel, ale i v dalších průmyslových odvětvích. Nyní nás čeká období zkoušení a zlepšování technických parametrů, abychom dosáhli svého cíle – plně použitelného sportovního letounu poháněného elektrickým motorem,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Václav Zajíc.

SportStar

SportStar EPOS se veřejnosti poprvé představí na výstavě letectví Aero Friedrichshafen v Německu.

FOTO: Evektor

Letoun SportStar EPOS (Electric POwered Small Aircraft) je koncept dvoumístného sportovního letounu, který konstrukčně vychází z certifikovaného letounu SportStar RTC firmy Evektor.

Během následujících letových zkoušek bude prověřena funkce pohonné jednotky a její vliv na letové a provozní vlastnosti letounu. Firma chce vyvinout letadlo, které najde uplatnění jak u soukromých zákazníků, tak i v leteckých školách.

SportStar - elektromotor

SportStar EPOS

FOTO: Evektor

SportStar EPOS je dílem společnosti Evektor-Aerotechnik, která vyrábí moderní lehké sportovní a cvičné letouny. Zákazníky má ve více než 40 zemích.

Nový model se veřejnosti poprvé představí na největší evropské výstavě všeobecného letectví Aero Friedrichshafen v Německu od 24. do 27. dubna.

Projekt finančně podporuje také Technologická agentura ČR. Společnost Evektor byla založena v roce 1991. Její hlavní činností jsou vývojové a konstrukční aktivity pro evropský letecký a automobilový průmysl.

Jiří Růžička, Právo

Dim lights Embed Embed this video on your site  

 


 
Více článků...
září 2017
Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Blížící se akce

Kalendář akci KLeMČR

V odkazu najdete všechny plánované akce KLeMČR pro rok 2016.


Statistiky

TOPlist