Jak se stavěl Jak

Když jsem již zveřejnil informaci o replice bitevního letadla Jakowlew Jak - 3, jehož působiště je prozatím na letišti  svazu ultralehkého létání v Trutnově "Dračí letka" na letišti Trutnov - Volanov, bude vás asi zajímat, jak replika letounu vznikala.  S laskavým svolením majitele letadla zveřejňuji pár fotografií ze stavby.


Replika Jak - 3

Tak jako vždy je třeba začít od plánu.

Replika Jak - 3 Replika Jak - 3

Svařená část trupu.                                                 Pohled na mechaniku ostruhy.

Replika Jak - 3

Motor Suzuki 2,5 l - V6.

Replika Jak - 3 Replika Jak - 3

Trub bez kapotáže s usazeným motorem.

Replika Jak - 3 Replika Jak - 3

Kapotáž trupu.                                                                    Přední křídlo

Replika Jak - 3 Replika Jak - 3

Laminování křídla.                                           Usazení zatahovacího podvozku.

Replika Jak - 3 Replika Jak - 3

Jak bez krytu motoru.                                                           ....... a s krytem.

Foto Miroslav Drahoš


 

Replika Jak -3

Stíhací letoun Jak-3 byl oproti svému předchůdci Jak-1 důkladně odlehčen, dostal menší křídlo s menším rozpětím i nosnou plochou, poháněla jej výkonnější verze motoru Klimov M-105 (VK-105PF-2 s vyššími výkony v letových hladinách do 2000 metrů) a silnější výzbroj. Řada drobných změn zlepšila aerodynamiku draku letounu. Výsledkem změn byly vyšší výkony (jak rychlost v horizontu, tak i stoupavost), zlepšily se manévrovací schopnosti i letové vlastnosti. První prototypy byly zkoušeny v dubnu 1943. Stroj byl postupně dále modernizován, posléze dostal silnější motor i silnější výzbroj. Na sklonku druhé světové války vznikla jeho nejvýkonnější verze Jak-3U (Jak-3 VK-107A), poháněná novým, výkonnějším motorem Klimov VK-107, která dosáhla maximální rychlosti 720 km/h ve výšce 5750 m. Jak-3 byl jedním z posledních stíhacích letadel s pístovým motorem. (zdroj Wikipedia)

Jakowlew_Jak-3M

Z tohoto tipu si vzali mustr kamarádi ze sdružení ultralehkého létání Trutnov "Dračí letka" pro stavbu repliky stíhačky Jakowlew Jak-3 v ULL provedení. A posuďte sami, jak se jim to povedlo.

Jakowlew_Jak-3M

Jak - 3 vytažený z hangáru před celkovou kontrolou.

Jakowlew_Jak-3M

Jakowlew_Jak-3M Jakowlew_Jak-3M

Připevnění Jaka k betonovému podkladu před motorovou zkouškou. Jak je osazen motorem SUZUKI 2,5 l - 6V.

Jakowlew_Jak-3M

 

Dim lights Embed Embed this video on your site

 

Motorová zkouška po znovuseřízení motoru.

Dim lights Embed Embed this video on your site

 

Jedeno z prvních zkušebních poskakování do kopce a z kopce. Při zkoušce docházelo k přetáčení motoru a tak znovu rozdělat kryt a nové seřízení motoru včetně nového nastavení vrtule.

Dim lights Embed Embed this video on your site

První větší zálet byl proveden 14. listopadu 2012.


 

 

Focke Wulf FW 190 z Dobrušky

Focke-Wulf Fw 190 byl jednomístý jednomotorový stíhací letoun, používaný ve velkých počtech u Luftwaffe. Ve své době to byla jedna z nejlepších stíhaček a od roku 1941 do konce války jich bylo vyrobeno přibližně 20 000 ks (včetně asi 6 000 ks stíhacích bombardérů). Fw 190 s hvězdicovým motorem BMW 801 byl vyráběn v 18. základních variantách. Všechny Fw 190 vybavené hvězdicovými motory si byly do značné míry podobné a starší stroje byly často při generálních prohlídkách a opravách přestavovány na novější varianty.

Focke Wulf 190 z Dobrušky

A toto je Focke Wulf  FW 190 z  dílny Mariana Trpkoše z Dobrušky. Posuďte sami, co je to za krasavce.

Focke Wulf 190 z Dobrušky Focke Wulf 190 z Dobrušky

Focke Wulf 190 z Dobrušky Focke Wulf 190 z Dobrušky

Focke Wulf 190 z Dobrušky Focke Wulf 190 z Dobrušky

Focke Wulf 190 z Dobrušky  Focke Wulf 190 z Dobrušky

Model je osazen čtyřválcovým motorem 3W112

Dim lights Embed Embed this video on your site

 

 FW při jednom z prvních letů

  Dim lights Embed Embed this video on your site

 


 

Explosion

Expolosion šťastný majitel

Nový elektroakrobat pro sezonu 2012 Jindry Dvořáčka s názvem Explosion od Black Horse.
Rozpětí 1400 mm, váha 1450 g, motor PJS 3500 s svrtulí 15/7 točí 3690otáček za minutu, pohonné baterie LiPol 2200 mAh.


 

Věk dřevěných letadel

Pro milovníky historických letadel uvedla česká televize ČT2 v cyklu Hledači času dokument Věk dřevěných letadel. Rozhodně stojí za shlédnutí.

 

 


 
Více článků...
listopad 2017
Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Blížící se akce

Kalendář akci KLeMČR

V odkazu najdete všechny plánované akce KLeMČR pro rok 2016.


Statistiky

TOPlist